BigSkipper

Op woensdag 23-4-2025 een eerste vlucht gemaakt met het verbouwde model.
Dat verliep vlekkeloos.
De delta vliegt prima en door het lage gewicht ook erg langzaam indien gewenst.
Met de 6S en 6x5,5E prop is er voldoende power om leuk te vliegen.
De landingen kunnen perfect en slow worden uitgevoerd.
Kortom, een leuk apart ding, geslaagd derhalve.

__________________________________________________________________

 

Ik liep al langere tijd rond met het idee om eens te proberen een soort skipper te bouwen die duidelijk groter zou zijn als de originele skipper.
Afgelopen twee weken hier eens werk van gemaakt.

Uitgangspunten waren:
- zo licht mogelijk bouwen met een drone motortje op 6S
- zo weinig mogelijk weerstand van het model verkrijgen
- zelf opstijgend
- liefst de vleugel niet langer dan de breedte van krimpfolie
- als een geheel in de auto kunnen

Ik begon weer zonder enige rekening maar wel een skipper als inspiratie en model.

Na een kleine twee weken was mijn product af, ik gaf het de naam 'BigSkipper'.
De doelstellingen, licht en geringe weerstand zijn goed gehaald.
De spanwijdte kwam uit op 120 cm en het vliegklaar gewicht slechts op 1625 gram.
Op woensdagmorgen 9-4-2025 bleek bij de eerste maiden het ding nog prima te vliegen ook.

---------------------

Bij een vlucht was het gras nat. Daardoor kon de delta niet vanzelf opstijgen, het toestel wilde maar nauwelijks naar voren rijden.
Ook kon ik in de vlucht opnieuw een golvend geluid bij de motor horen. Volgens mij veroorzaakt door resonantie in het kielvlak en stabilo. 
Daarom maar versneld besloten de delta om te bouwen naar een meest eenvoudige vorm.
Voordeel daarvan is weer minder gewicht, nadeel is dat opgooien altijd een vereiste is.
Ook een reden voor ombouw was het gegeven dat de vliegsnelheid niet echt mee viel.
Bovendien zit ik te denken aan de bouw van een lichte Sukhoi-35 met gelijke bouwaanpak maar dan met twee van deze drone motortjes tussen beide kielvlakken.
Al bij al zie ik dit toestel ook als leermodel.
De nieuwe basis delta heb ik aangepast door standaard enige up in te stellen. CG werd als startpunt niet gewijzigd. Motor in de neus eenvoudig zonder scheefstelling en domp gemonteerd.