New Sukhoi

Woensdag 2-7-2025 bij warm en vrijwel windstil weer uiteindelijk een geslaagde vervolg maiden gemaakt. Die keer verliep alles prima.
De Sukhoi was goed rechtuit te sturen en koos voldoende vlot het luchtruim.
De roeruitslagen gedroegen zich goed. Bij gas geven of minderen bleef de neus goed de ingeslagen weg volgen. Bij motoren uit ging de neus nauwelijks nog omhoog, het CG mag echter niet verder naar achteren.
Ik kon voldoende goed en gemakkelijk landen.
Een tweede vlucht gaf eveneens geen problemen.
Een rol, een loping en een rugvlucht waren allemaal voldoende goed mogelijk.

Kortom, nu is deze Sukhoi een succes.
Dit met een totaalgewicht van 2400 gram inclusief de twee 3S 3300 mAh accu's en een CG 30 voor het eerst gekozen punt en overeenkomend met ca. 15 % van de MAC die bij 305 mm lag. CG nu 46 mm voor LE, achter de punt van de rib aan de rompzijde.

--------------------------------------------------------------------

In het verleden heb ik meermaals een Sukhoi gebouwd. Destijds met foamboard. De eerste modellen met propeller motor vlogen op zich aardig maar hadden ook nadelen. Het model met twee edf's viel tegen, was geen succes.
Nu haalde ik in mijn hoofd om opnieuw een Sukhoi te bouwen en dan met twee drone motortjes.
Ik had inmiddels heel goede resultaten met verschillende delta's geboekt met dergelijke kleine lichte doch best sterke motortjes.

Als voorbeeld nam ik de eerder met foamboard gebouwde Sukhoi 35 V2.
Ook als bouwvoorbeeld gold de onlangs gebouwde BigSkipper.

Het idee was om zoveel mogelijk modulair te bouwen, de onderdelen apart te maken en in elkaar te passen.
Eveneens was de insteek dat middels wielen zelfstandig opstijgen mogelijk moest zijn.

Bekijk hier de bouw
Bekijk hier de kosten
Bekijk hier de specificaties
Bekijk hier de eerste maiden(s)
Bekijk hier de laatste maiden(s)