Zondag 15-6-2025 probeerde ik voor een derde maal een vlucht te maken. Nu na enkele verbeteringen zoals hieronder al vermeld.
Het rechtuit rijden lukte in eerste instantie niet, waarom was niet helemaal duidelijk.
Na enkele dwarsritjes waarbij het stuurwiel 180 graden was verzet geworden zonder dat plastic tandwieltjes van het eenvoudige servo'tje kapot gingen, de veerstuurstang heeft dus prima gewerkt, kon ik uiteindelijk recht een aanloop nemen.
De Sukhoi kreeg net voldoende lift en koos het luchtruim.
Al snel merkte ik dat ik onvoldoende baas was over het toestel. Met name het hoogteroer was een ramp, veel te gevoelig.
Ook werd bij gas geven sterk de neus naar beneden gedrukt, door te weinig lift in de vleugel of te weinig scheefstelling van de motoren lijkt me.
Ik kon enkele rondjes vliegen waarbij ik enkele keren alles uit mijn kast moest halen om het toestel weer onder controle te krijgen.
Toen ik wilde gaan landen en daarvoor snelheid terug nam ging het goed mis. De Sukhoi ging weer op zijn staart staan en was direct oncontroleerbaar.
Met een behoorlijke snelheid boorde de Sukhoi zich met de neus naar beneden in het aardappelveld.
Ik moest met twee handen de neus uit het zand trekken, zo diep zat ie in de grond.
Tot mijn verbazing viel de schade erg mee. Alleen de neus en het rompvoorstuk was total loss, de rest zo goed als schadevrij. Zal ook wel komen omdat het toestel op zich best wel licht gebouwd is.
Conclusie was dat het zo niet ging werken. De besturing moet anders. Losse servo's in de vleugel waardoor ook flaperon mogelijk wordt en de hoogte sturing te doen wordt.
----------------------------------------------------------
Na de gelukkige crashlanding heb ik eerst enkele zaken aangepast, en wel:
Ik heb het zwaartepunt 1 cm meer naar voren gebracht door de accu meer naar voor te plaatsen.
Ik heb de aansturing van de roeren flink aangepast.
Ik vermoede dat een van de problemen was, naast een te grote uitslag, het gegeven dat de uitslag, en zo de impact, van de roeren in de vleugel dominant waren op die van de hoogteroeren. Daarom heb ik de stuurstangen anders aangesloten waardoor de uitslag van het hoogteroer flink groter werd dan die van de vleugels.
Ik heb de voorwieltjes bijna twee centimeter verlengd.
Ik hoop daarmee een snellere take off te krijgen omdat de instelhoek van de vleugels flink groter wordt bij rijden.
Ik heb de uitslag van de roeren en de expo op die aansturing flink verlaagd.
Ik hoop daarmee en minder kriegelige vlucht te krijgen.
___________________________________________________________________
Zondag 1 juni deed ik een tweede maiden poging.
Dit na de wieltjes verbeterd te hebben, nu met een 3 mm carbon asje wat waarschijnlijk te zwak zal blijken te zijn.
Ook had ik een cw en ccw 6 x 6 propeller besteld en gemonteerd.
Bovendien had ik de twee motortjes verplaatst van voor naar achter de kielvlakken.
Nu reeds de Sukhoi wel rechtdoor weg.
Na toch wel een flinke aanloop steeg door vol optrekken de Sukhoi plots steil op.
Ik kon maar net het toestel vlak sturen en daarna had ik veel moeite om een bocht te vliegen en om netjes te vliegen.
Meer precies, ik was geheel geen baas over het toestel.
Het toestel gedroeg zich erg raar. Was aerodynamisch niet in orde.
Iets voorbij de Fluxis kon ik bovendien het toestel niet meer goed zien en was ik zo verstandig om de motoren uit te zetten en te hopen op een niet dramatische crash landing.
Kennelijk deed ik de crash zo fout nog niet en had ik veel geluk want ik vond de Sukhoi haast onbeschadigd normaal liggend in het hoge gras terug.
Zo kreeg ik de gelegenheid om een derde maiden poging te gaan uitdenken.
___________________________________________________________________
Zondag 25 mei probeerde ik een eerste vlucht te maken.
Een flinke sof werd dat. Later begreep ik dat een belangrijke reden was dat een wieltje niet vrij liep.
De Sukhoi trok meteen scheef, draaide meteen 90 graden. Rechtuit rijden ging niet.
Daarom liet ik Bernard het toestel weg werpen.
Maar ook dat werd een sof. Direct werd de grond grof gekust
Gelukkig was er niet veel schade.